Frambozen kunnen worden onderscheiden in twee soorten: zomer- en herfstrassen. Het enige verschil in onderhoud tussen deze twee soorten is de onderhoudssnoei. Een tabel op Fruitbomen.net geeft weer wanneer u een framboos plant, snoeit en oogst. Verder komen bemesting, snoeien en aanbinden aan de orde.

Bemesten
U kunt de frambozenplant in maart bemesten met organische mest (zoals koemestkorrels) of compost. Bemest met mate: een te stikstofrijke bemesting zorgt namelijk voor bladluizen en heeft een framboos eigenlijk niet nodig.

Oogsten
Een rijpe framboos herkent u door de vrucht zachtjes van de tak te trekken. Laat de framboos zeer makkelijk los, dan is hij rijp. Frambozen rotten erg snel, dus voor de beste oogst kijkt u om de dag naar de plant of er rijpe vruchten aanhangen. De vruchten zijn enkele dagen in de koelkast te bewaren, maar wel vrij lang in de vriezer.

Snoeien
Herfstframbozen snoeit u in de wintermaanden. U kunt alle takken tot de grond afsnoeien (wij raden wel altijd aan om ong. 10cm. te laten zitten ter bescherming in de winter). Nieuwe scheuten hoeft u niet uit te dunnen. In de zomer kunnen zwakke takken weggehaald worden.
Zomerframbozen vergen meer onderhoud. De oude takken, die dat jaar vrucht hebben gegeven, snoeit u weg. Sterke en gezonde nieuwe stengels laat u zitten, en als u ervoor kiest om de framboos aan te binden bind u deze takken aan. Zorg er hierbij voor dat de toppen omgebogen zijn. In februari snoeit u de toppen van de nieuwe scheuten af, zodat de plant meer gaat vertakken en beter vrucht draagt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het antwoord is zeer simpel. Bij bramen moeten alle scheuten die een jaar oud zijn en bramen hebben gedragen worden verwijderd en de nieuwe scheuten moeten worden opgebonden. Daartegenover moet in het vroege voorjaar of eventueel in de winter alle hout van de framboos worden verwijderd en aan alle nieuwe scheuten die in het voorjaar groeien komen dan de frambozen.